Carina Heckscher: Netværk er in
Carina Heckscher: Netværk er in
af Sandra Jul Jensen,
House of Marketing, www.houseofmarketing.dk
Netværk i alle konstellationer dukker op alle vegne, og de traditionelle erhvervsnetværk trives som aldrig før. Netværk er fremtiden, og fremtiden er her.
Hvem er det, der altid scorer det fede job og går fra bordet med den store ordre? Hvilke firmaer er det, der har mest succes, til trods for krise og en forretningsverden, der går direkte efter struben og forlanger resultater her og nu? Meget tyder på, at det er dem med det bedste netværk, der overlever krisen.
Netværk, loger, klubber og herreaftener.
Kært barn har mange navne, men uanset hvad man kalder det, så har relationer altid været en god indgangsvinkel for mange ting. I gamle dage var det fortrinsvis mændene, der efter middagen fortrak sig til herreværelset, hvor de i al eksklusivitet talte forretning og røg cigarer, imens fruerne pænt opholdt sig i stuen ved siden af.
I dag er netværk både for mænd og kvinder. De netværk og loger, som før var forbeholdt mænd, er så småt ved at lukke op for kvinder. Og til gengæld er kvinderne begyndt at danne egne netværk, som er lukket for mænd. Med andre ord, det er med netværk, som det er med jakkesæt, smartphones og andet tilbehør til karrieren: der er et der passer enhver.
Men hvad skal man bruge disse netværk til? Og hvori består det smarte i at mødes med en masse mennesker, man overhovedet ikke kender? Jo, det handler om at netværke professionelt, simpelthen gøre det til en kunst at gøre sig nye bekendtskaber. Ifølge Networkingekspert og forfatter Carina Heckscher, skal man ud af sin ”comfort-zone” og skabe ambassadører for din forretning.
”Netværk er ikke 1 til 1 salg, men et spørgsmål om at så en masse frø, fortælle historien om hvem du er og hvad du kan bidrage med. Hvis du formår at give et godt og klart indtryk af hvem du er og hvad du kan, er der en god chance for, at andre kan huske dig, når de senere løber ind i en person, med netop dit produkt eller serviceydelse” siger Carina Heckscher som i 2011 udgav bogen ”Networking – En del af min hverdag”.
Og mulighederne for at netværke professionelt og møde andre erhvervsdrivende er da også meget mangfoldig. Og flere virksomheder betaler gerne for, at deres medarbejdere bruger tid på at styrke deres eget og virksomhedens netværk. Og det bør de også, mener Carina Heckscher.
”Uanset hvilket produkt du har, og om du er stor eller lille virksomhed, så er relationssalg et rigtig godt værktøj til succes. De relationer du opbygger og de anbefalinger du deraf kan få, kan ganske enkelt ikke købes for noget marketingbudget, uanset hvor stort.”
Carina Heckscher har selv netværket hele sit liv. Allerede som 18-årig meldte hun sig ind i Rotaract som er juniorudgaven af det traditionsrige Rotary, og efter 15 år i mediebranchen, har hun i praksis lært, hvor vigtigt det gode netværk er.
”Jeg har altid haft et stort netværk. Det falder mig naturligt som person at møde en masse nye mennesker og være nysgerrig på hvem de er, hvad de kan og ikke mindst hvem de kender. Men jeg har ikke altid været god til det,” smiler Carina Heckscher, som dog forsikrer, at det er en kunst alle kan lære.
Når man sidder til møde med den selvsikre og målbevidste unge dame, er det svært at tro, at hun også har stået alene til flere receptioner og ikke turde præsentere sig for de andre gæster.
”Det er enormt grænseoverskridende for mange mennesker at henvende sig til vildt fremmede. Vi danskere har en privatsfære som vi er værner meget om. Man skal ’Turde-Turde’ og hvis man forbereder sig en lille smule, bliver det en meget inspirerende fornøjelse at komme ud blandt nye mennesker”, fortæller Carina Heckscher, som i sin bog giver lette, håndgribelige tips til, hvordan man bliver en god netværker. Bogen indeholder også tips til at styrke sit netværk via de sociale medier og ikke mindst hvordan man bliver ’Heldig med vilje’ .
LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE