Effektiviser din juleshopping
Kunder fravælger de julepyntede butikker, når der skal juleshoppes. I stedet foregår det hjemme ved computeren. Det er nemt og betaler sig, hvis man vil undgå at mase sig rundt i overfyldte butikker. Desuden kan man være heldig at finde varer til udsalgspriser allerede inden jul.
”Desværre, vi har ikke flere i den størrelse,” beklager ekspedienten, som netop er vendt tomhændet tilbage fra lageret. Sveden begynder at pible frem på din krop, tidsplanen skrider, og du mangler stadig et par gaver, inden du skal hente ungerne i institutionen. Du tager en dyb indånding, inden du begiver dig ud i menneskemylderet igen, og håber, at du denne gang har heldet med dig.
Kan du genkende scenariet?
Det kan Mette Søs Høgh, som netop derfor er gået uden om butikkerne i år.
”Efter jeg har fået børn, er tiden knap, så de sidste par år har juleindkøbene været et rent kaos. Det gider jeg ikke mere, så i år har jeg faktisk købt alle mine gaver på nettet.”
Og Mette Søs Høgh er ikke alene om dette valg. Sidste år offentliggjorde Foreningen for dansk internet-handel (FDIH) en rapport, som viste, at andelen af mennesker, der køber deres julegaver på internettet, er steget markant hvert år. Julehandlen i 2015 er af gode grunde ikke opgjort endnu, men der er al mulig grund til at tro, at tendensen fortsætter.
Birgitte Bruun Eriksen, som er indehaver af butik Bruun-Bruun og webshop www.bruun-bruun.dk/, mærker, at julesalget i stigende grad foregår via internettet.
”Vi har helt klart oplevet, at mange har foretrukket at handle julegaver på nettet i år. Faktisk har vi i år omsat for mere end det dobbelte på vores webshop i forhold til sidste år.”
Birgitte Bruun Eriksen mener, at årsagen er, at folk har travlt, og derfor hellere vil ordne juleindkøbene stille og roligt foran computeren. Det har hun stor forståelse for. Hos Bruun-Bruun har de derfor forsøgt at imødekomme folks behov for at julehandle på internettet.
”Det er nemt at handle julegaver på vores webshop. Kunderne har blandt andet god returret, vi har forlænget vores bytteperiode, vi pakker gaverne ind, og så har vi faktisk startet udsalget før jul i år.” Der ud over fortæller hun, at de på webshoppen også har mulighed for at vejlede kunder, som kan ringe ind, hvis de vil have noget målt eller forklaret.
Mette Søs Høgh har ikke været julestresset i år. Alle hendes pakker blev købt i ro og mag: ”Jeg slipper for at traske frem og tilbage for at finde den rigtige gave. På internettet er varerne bare mere tilgængelige, så i år har jeg fået præcis, hvad jeg gerne ville – og så har jeg endda kunnet sidde med en god kop kaffe og slappe af samtidig.”