En kvinde kan ALDRIG få sko nok – vi giver dig Barund CPH
En kvinde kan ALDRIG få sko nok
Af Elisabeth Tuxen Rubin
Og når vi nu ved, at det forholder sig sådanne, hvorfor så ikke købe de lækreste af slagsen. Kvindetid har talt med Anne Lund, som designer og producerer de smukkeste sko og støvler. Brandet hedder Barund CPH. Det er dansk design, og det er måske den bedst bevarede hemmelighed i Danmark.
Jeg møder Anne i Store Kongensgade nr. 90 til en snak. Anne har netop åbnet sin første blivende skoforretning, før det har hun kørt med Pop Up forretning. Anne er en sød frisk fynsk pige, der har begge ben solidt plantet (nu) i den københavnske jord, hvilket man hurtig fornemmer som interviewet skrider frem. Der er ingen fine fornemmelser eller primadonnanykker over hende. Barund CPH udspringer af vedholdenhed og hårdt arbejde.
Anne er 31 år. Hun er gift med Mads Richardt, som er økonom. Sammen har de Alfred på 2 år og venter nr. 2 d. 4. oktober. De ved det bliver en pige.
Hvornår startede I?
Min mand og jeg startede Barund i 2008 – Det vil sige, det startede oprindeligt som et skoleprojekt, under min uddannelse på KEA som e-designer (iværksætter), hvor vi skulle starte egen forretning. En medstuderende og jeg gik sammen om at ”starte” en virksomhed, som skulle producere og sælge herresko. Sammen lavede vi en forretningsplan, fandt på navnet – som er den klassiske, hvor vi satte vores efternavne sammen – og det der nu fulgte med projektet. Senere har jeg så tilføjet CPH til navnet, både fordi flere troede at Barund var et tysk mærke, men også fordi jeg synes det giver eksklusivitet til navnet og skoen – samt at man så ved det er danske design. Og så er jeg også stolt af at være et dansk mærke, der laver egne designs med fokus på København og den kvinde, der bor her.
Men hvordan kom Barund ud i ”den virkelige verden”?
Jeg har altid gerne ville være selvstændig. Og jeg har altid haft en passion for sko. Og jeg havde jo samlet en masse erfaring fra min skole opgave, samt jeg efter endt uddannelse arbejdede i en gazelle virksomhed, hvor jeg lærte en masse. Min veninde ville desværre ikke være med, så jeg sprang ud i det sammen med min mand i stedet. Vi havde jo konceptet med herresko, men jeg ville hellere producere og sælge damesko, så vi besøgte en masse forskellige fabrikker i Portugal – hvor vores sko produceres nu – og en masse messer. Jeg ville have en god kvalitet, og jeg havde selv fantastiske sko fra Portugal og Italien, så det var den vej, vi valgt at gå. Og jeg ville ikke have privat label. Jeg ville have mit eget design.
Men hvordan klarer du det? Du er da ikke uddannet designer?
Jo, jeg er da uddannet e-designer. Anne har et smil i øjet og fortsætter: Nej, jeg er ikke uddannet sko-designer, men jeg er kvinde, og jeg kigger på mine behov – og andre kvinders behov – og så tænker jeg i trend. Det er et hårdt arbejde at designe. Der er ikke meget glamourøst over det. Når jeg skal designe en kollektion, sætter jeg mig ned og går i gang…jeg starter altid med et moodboard hvor jeg har Barund-pigen i fokus, så tegnes der og tænkes og viskes ud og tegnes og tænkes til kollektionen ligger klar. Det er ikke bare ideer som ”flyver” ind i hovedet på mig, som ved et trylleslag og som jeg så realiserer. Her er det i øvrigt rigtigt dejligt, at vi har fået forretningen, for jeg kommer i kontakt med mange kvinder – og deres feedback og drømme om sko er guld værd i designprocessen. Vi ville heller ikke være kommet så langt, hvis det ikke havde været for vores trofaste kunder rundt omkring i Danmark – f.eks. butik Engleskyts på Istedgade, som har været med helt fra starten. De er vores små ambassadører som kan fortælle historien om Barund videre til kunderne, og det er vi meget taknemmelige for.
Hvem henvender Barund sko sig til?
Den henvender sig meget bredt. Og vi designer sko til alle lejligheder. Jeg elsker at designe højhælet sko, men selv er jeg mere en flad-sko-bruger, så dem har vi også mange smukke af. Barund henvender sig faktisk til alle kvinder der elsker et smukt design, god kvalitet og komfort. Vi designer klassiske sko med et tvist. Det er jo lidt dyrere sko vi har, så de skulle gerne holde mere end en sæson – både hvad angår design og kvalitet.
Hvad er fremtidsplanerne for Barund?
Vi vil gerne etablere os bedre på det danske marked – blive mere synlige. For det er jo hovedsageligt de danske kvinder, jeg har i mine tanker, når jeg designer vores sko. Det er et nordisk design skabt til nordiske kvinder…. Selv om det jo så også er det, der har fanget udlandet. De er meget vilde med nordisk design og den kvalitet vi kan garantere. Vi er for øjeblikket ved at etablere os i Tyskland og Belgien.
Hvor ser du dig selv og Barund om fem år?
Jeg regner bestemt med at alle kvinder i Danmark går i Barund sko… eller i det mindste kender til dem. Anne smiler, mens hun siger det, men fortsætter mere alvorlig. Jeg regner også med, at vi er godt etableret i udlandet. Vi arbejder i hvert tilfælde på det, og så må vi jo se om vores hårde arbejde bærer frugt. Det er svært at spå om fremtiden, men vi håber da, at udlandet vil tage lige så godt imod vores sko som Danmark har gjort det.
Barund CPH kan købes:Store Kongensgade 90 1264 København K
tlf. 40547779
Åbningstider: Man-fre 11-18 Lør 10-15.
Barund CPH på Facebook
https://www.facebook.com/pages/Barund-CPH/187654144609197