Kamille Sommer: Sådan får du styr på rodet
Kamille Sommer: Sådan får du styr på rodet
– 10 tips til at komme hurtigt i gang
Rod er roden til mange skænderier og irritationer i de danske hjem. Det er ikke så ligetil og let at komme det til livs, som man skulle tro. Ofte handler rod også om andre ting. Der kan være mange grunde til at folk roder, og lige så mange grunde til at de ikke formår at få styr på deres hjem.
Her er en 10 gode tips til at komme i gang med at få reduceret rodet.
1. Lav en liste over hvilke områder du vil have ryddet op. F.eks. garderobe, soveværelse, børneværelse, badeværelse, kontor osv. Når du har lavet listen, udvælger du det rum, der fylder mest i din bevidsthed – det rum der ALTID giver dig dårlig samvittighed.
2. Lav delmål. Nu hvor du har valgt det rum du vil starte i, inddeler du nu rummet i små delmål. F.eks. hvis det er køkkenet, så deler du opgaverne op i køleskab, hylder, skabe osv. Du starter kun med en ting ad gangen. Et skab ad gangen, en hylde af gangen. Ved at dele det op, bliver det langt mere overkommeligt at komme i gang, og du kan stoppe når du bliver træt, uden at du har et hav at køkkenredskaber liggende over det hele.
3. Hver gang du står med en ting i hånden spørger du dig selv: ”Bruger jeg den” Kommer jeg til at bruge den indenfor de næste par måneder, holder jeg af den (det er okay at beholde ting man virkelig holder af, selvom man ikke bruger dem). Tænk mere i ”Kan jeg undvære den”, fremfor “kan jeg bruge den”.
4. Alle ting skal have en BESTEMT plads, hvor de ALTID bliver lagt retur efter brug.
5. Reducer, reducer, reducer. Det er ikke nødvendigt med 200 par sko. Slet ikke hvis de bare skal stå i vejen. Behold dem du bruger, og væn dig til at når du køber noget nyt, må du af med noget af det du har i forvejen.
6. Undgå at pakke ting ned (med mindre det er sæsonbestemte ting som julepynt, påskepynt, sommer-/vintertøj du ikke har plads til). Ting der bliver pakket væk bliver glemt, og kommer sjældent i brug igen. Det er vigtigt at du tager stilling til ALLE dine ting. Det kan være hårdt, men i sidste ende bliver du lykkelig over at du har gjort det.
7. Har du bestemte steder, der altid ender med at være et ”hot-spot” for rod? Aftal med dig selv og familien, at fra nu af er det forbudt at lægge ting der. Det er ofte en dårlig vane, og vaner kan sagtens ændres, det kræver blot at man tager sig selv i nakken.
8. Uddeleger det du kan. Hvis du har svært ved at komme i gang, kan det være en idé at alliere sig med en anden. Man kan vælge at bruge familien, veninder, venner eller hyre en oprydningskonsulent. På den måde er du ?tvunget? til at komme i gang, og det er altid nemmere at komme i gang, når man er to.
9. Sæt tid af. Beslut dig for at bruge tid på dit hjem. Gerne hver dag. Ved at vise dit hjem omsorg, viser du også dig selv omsorg. For hver hylde, hvert skab og hvert rum du får styr på, vil du få frigivet en masse energi og kærlighed til dit hjem. Det er dejligt at trække en skuffe ud, hvor nemt kan overskue hvad der er i.
10. Plej dig selv undervejs. Det er hårdt arbejde at rydde op. Både mentalt men også fysisk. Derfor er det vigtigt med pauser, masser af vand, frugt, nødder eller hvad du nu har lyst til.
Kamille Sommer
Læs mere om Kamille på www.oprydningskonsulenten.dk
og på Facebooksiden https://www.facebook.com/Oprydningskonsulenten
Kamille Sommer er oprydningskonsulent og Feng Shui konsulent. Uddannet og eksamineret på Nordisk Akademi for Lotus Feng Shui. Undervist af bl.a. Feng Shui konsulent Karin Jensen fra Aarhus & Simon Brown – international anerkendt Feng Shui mester fra England