Krisztina Maria: Hvad fanden sker der Danmark?
Krisztina Maria: Hvad fanden sker der Danmark?
Jeg bliver lidt forvirret over alle de her sundhedsapostle der er i denne branche. De modsiger sig selv gang på gang. De prædiker den “gode sundhed”, som for mig at se både er holistisk og i øjenhøjde med hvor folk befinder sig, og kalder så deres koncepter, med før/efterbilleder for livsstilsændringer. Skal vi lige have på plads, at en livsstilsændring er noget der holder resten af ens liv og ikke bare i form af et forløb i x antal uger/måneder.
Samtidig skriver de bøger, prædiker på tv og overalt på de sociale medier om, hvordan man ved at følge et helt specifikt program med kost og træning i X antal dage, kan komme i sit livs form (jo jo bevares, i en periode kan man vel nok, det kan alle). Eller de formidler de “bedre valg”, som f.eks i massevis af gluten- og sukkerfri opskrifter.
Vi kan også tage klassikeren, som er at vise vejen til “bikiniformen”, eller smide de sidste kilo fire uger før sommeren starter, på nationalt tv og i dameblade, år efter år efter år.
Måske tænker du så. Ja ja Miss K. du er bare misundelig, det er dårlig stil at pille andre ned. Men hey – jeg må skuffe dig! Jeg er blevet spurgt ofte i årenes løb fra bla. TV, om netop at lave disse “hurtige overskifter” og sagt “tak, men nej tak”. Hver gang. Ikke fordi jeg ikke vil lave TV – det vil jeg gerne igen – på den troværdige og autentiske måde vel at mærke. Men aldrig for enhver pris.
Jeg formidler, og står for, noget helt andet end hvad mange kommercielle kanaler gerne vil have og høre. At sige “ja tak” til at sælge katten i sækken, ville derfor være at gå imod mine værdier, etik og moral. Såfremt kunne jeg lige så godt pisse op og ned af mig selv. Det har jeg alligevel ikke lyst til, og uanset hvad det end måtte være jeg møder i livet, så står jeg 110 % ved mig selv.
Og den med at pille andre ned. Lad mig bare sige, at der er stor forskel på at pille andre ned, pege fingre og blive personlig, og så til at undre sig over – og ikke fatte en bjælde af – hvad fanden det er folk har gang i. At stille spørgsmålstegn og skabe debat, om en branche der på mange måder er ved at være mere til grin end til gavn. At stille skarpt mod de mennesker (og medier), der har en formodning om, at de gør en stor forskel for andre. Som får stor taletid i medierne, men som jeg ser det, i virkeligheden bare “spiller spillet” for at skabe business.
Et spil, som det lader til de fleste iøvrigt, tror de bliver nødt til at spille i min branche, for at “overleve” eller komme “til tops”. Først og fremmest, fordi medierne elsker dem der er klar til at formidle ‘quick fixes’, eller nye “spændende” måder at spise på, så man kan tabe sig. Fordi det SÆLGER. Pisse godt endda! Det gør det selvfølgelig, fordi mennesker alle dage har ladet sig forblænde og tryllebinde af “noget der lyder for godt til at være sandt”. Det tømmer desværre deres lommer, men fylder også sundhedsapostlenes op.
Personligt synes jeg det er pisse usmageligt, og jeg tager dybt afstand fra det. Og fordi jeg ganske sikkert er født med et ‘rebelsk gen’ af en art, gider jeg derfor ikke holde min kæft om det.
Skåret ind til benet, orker jeg ikke at blive ved med at se på, at alle dem der er parate til at sælge sig selv, eller sælge ud om du vil, er dem der får mest taletid. Mest fordi det i kølvandet, giver mange mennesker en mental nedsmeltning og nederlag på nederlag (vi andre har mange af dem under vingerne, efter de har været igennem den mølle, og skal til at hjælpe dem ud af hele det loop igen). Men især også fordi jeg har nogle rigtig dytige kolleger, der sagtens kan nå ud til befolkningen og hjælper MANGE mennesker, UDEN at de behøver sælge dem katten i sækken. Hvad fanden sker der Danmark, fristes man til at spørge?
Jeg synes sgu det er på tide, at mediebranchen som helhed – blade, aviser, tv, onlinemagasiner, deres virke på de socialemedier mm. – snart vågner op og begynder at vende pladen engang. At de viser noget nyt, og ikke det samme blabla år efter år.
Vi skal med garanti trækkes igennem hele møllen her efter nytår, hvor det hele endnu engang kommer til at vælte rundt i slankekure, bliv fit/tab dig/kom i form på 30 dage, udrensninger, Go kur, undgå gluten og sukkerkure og jeg skal komme efter dig. Gentag så det hele igen, lige før sommerferen og bagefter den igen…
Jeg ved ikke med dig, men jeg kaster allerede op, imens jeg tager mig til hovedet, og på en gang skriger det ud, samtidig med at jeg tænker hvor sørgeligt det egentlig er, at så mange mennesker virkelig forledes til at vælge den vej.
Så a pro pro, ‘hvad med forbrugeren’? De kan da bare lade være med at købe, eller hoppe på lortet tænker du nok.
Ja det kan de (du!?), så vil du ikke godt stoppe dig selv denne gang. Fordi hvis noget ikke har virket 400 gange før, så skal du nok ikke regne med at det nogensinde kommer til at virke på noget tidspunkt. ‘STOP MIG SELV’ burde man brændemærke i sin pande d.1 januar, hvis man har de tendenser/abstinenser for at hoppe med på et hurtigt fix.
Men men, som du sikkert ved, så har mennesker det desværre med at begå samme fejltagelser om og om igen, og stadigvæk forvente at de opnår nogle nye og bedre resultater end tidligere. Sådan er vi tilsyneladende indrettet – og når noget så lyder til at blive lidt for hårdt, blive lidt for besværligt, kræve en indsats eller tager lidt for lang tid, så giver mange op.
OG det er lige præcis der jeg vil hen! Vi skal have formidlet “sundhed” så du netop ikke giver op, endnu engang! At der selvfølgelig er MASSEVIS af lavpraktisk information, til at ændre sin livsstil via sund kost og motion, Men at det samtidig bliver formildet på et niveau, som handler om at ruste en til netop at blive ved – og gå igennem det – så det aldrig mere bliver en mulighed, at gå tilbage til livet som det der var. Altså den HOLDBARE løsning!
Jeg VED og kender mange i min branche, som taler rigtig meget om dette emne udover mig selv, og som skriger efter at højne niveauet i medierne. Som ønsker at sundhed bliver formidlet på en bæredygtigt måde. Istedet for som nu, hvor det oftest kun handler om at få flest antal læsere/seere udfra, ja undskyld mig, komplet latterlige overskrifter, madplaner og 400 gentagelser af noget stræk og bøj (autocorrect skrev først “bæ” istedet for “bøj”, potato potato) foran tv’et på et f****** fåretæppe.
Jeg fatter simpelthen ikke, at der ikke er mere fokus på dette, og at ikke flere tør åbne munden. Fordi set igennem mine øjne, så kan de her trip, der startes op i tide og utide, pakket ind i forskellige nye “sundhedsmetoder” fra gang til gang, blive mere skadelige end sunde på den lange bane!
Og her til sidst. Jo, det ER faktisk muligt, at hjælpe mennesker med at ændre deres liv (eller dele af det), uden at love dem det hele på den halve tid – og samtidig være tro mod sig selv og have en god forretning.
Du kommer selvfølgelig ikke lige så hurtigt på “forsiden”, som hvis du var drænet for alt der hedder samvittighed. Men hvis du bliver ved, er dygtig til det du laver, fortsat dygtiggør dig, walk the talk og tror på dig selv, så skal det nok komme hvis det er vigtigt for dig!
Og til dig, der lige om lidt skal til at hoppe på endnu et eller andet fix i X antal dage lige efter nytår. Hvis det nogensinde skal blive anderledes, så kræver det også at du stopper med at hoppe i med begge ben hver gang, og er med til at højne niveauet (også dit eget!). Du ved derfor nu hvad du skal gøre (og ikke gøre) fremover, er jeg sikker på.
Ps. Del og spred på den måde gerne budskabet. Det trænger i den grad til at komme ud over stepperne.