Mette Glargaard: Er du gift med din far eller mor?
Mette Glargaard: Er du gift med din far eller mor?
Mette Glargaard er forfatter til bogen “Red dit parforhold før det kommer i krise”
Mette er født i 1966 og har base på Frederiksberg. Hun er fascineret af vores personlige styrker og vores måde at håndtere dem på.
Mette fortæller “Vi besidder alle en stærk power, som bare venter på at komme ud. I 25 år har jeg har arbejdet med mennesker, relationer og kompetencer og glædes ved at se mennesker vokse. Min personlige power har ikke bare holdt mig oppe i svære perioder med udfordringer og hjulpet mig gennem brud og tab, men også ført mig til spændende eventyr her i landet og internationalt.
I 2010 skrev jeg min første bog “Selvværd for begyndere”, som blev en bestseller. Derefter fulgte i foråret 2011 videokurserne “Giv dig en chance”, som giver dig redskaber til at udnytte dit fulde potentiale. I oktober 2011 kom så bogen “Red dit parforhold – før det kommer i krise”, som har fået flotte omtaler af blandt andet SØNDAG og Magasinet Psykologi”. Vi har fået lov til at bringe en snas fra bogen.
Red dit parforhold – før det kommer i krise
af Mette Glargaard
Er du gift med din far eller mor?
Vi gifter os ofte med vores forældre – er det provokerende for dig at læse?
Ikke desto mindre er det ofte sådan, det er. Det slår især igennem i konfliktsituationer. Prøv at tænke på hvordan din mor eller far reagerede når de var uenige, skændtes eller diskuterede. Reagerer din partner som din mor eller din far? Gør du selv?
For eksempel kan nogen opleve at ægtemanden trækker sig ind i sig selv og bliver mut efter et stort skænderi – og man vil ved nærmere eftertanke opdage, at det var nogenlunde det samme ens far gjorde. Måske reagerer man også selv ligesom sin mor – eller måske ligesom sin far i konfliktsituationer.
Hvordan kan det nu være?
Vi er som mennesker designet til at holde af og søge det, der er velkendt, også selvom det ikke er særlig rart eller hensigtsmæssigt. Bare se på hvordan reklamebranchen udnytter dette: At brande sin vare gennem reklamer, så forbrugeren føler at produktet er velkendt, får rigtig mange til at foretrække netop det produkt frem for et andet uanset, om det er bedre eller ej.
Vi er ligesådan, når det kommer til relationer. Vi vælger partnere som passer ind i de mønstre, vi selv har med os. Vi knytter os til mennesker, som kan hjælpe med at udleve det velkendte og forsøge at få det, vi ikke fik dengang. Sat på spidsen, så er det derfor kvinder, der for eksempel har oplevet vold i barndomshjemmet, har meget større tilbøjelighed til at vælge en partner, der er voldelig end kvinder, som ikke har oplevet vold i barndomshjemmet. De tænker ikke over det, men de udsøger sig en partner der minder om det, de kender hjemmefra – og sådan gør de fleste af os.
Læs mere om og af Mette HER