The Body Shop vil være verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed.
The Body Shop vil være verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed.
For 40 år siden udfordrede Anita Roddick (billedet) The Body Shop til at tage hånd om sin tids store udfordringer. Nu tager vi fat på nutidens store udfordringer. Vi ønsker, at vores Enrich Not Exploit™ Commitment skal inspirere en ny generation af kunder, tilhængere og især generation Y, som virkelig interesserer sig for virksomheders adfærd
The Body Shop fylder 40 og præsenterer samtidigt en ny, global CSR-strategi, der skal være fundamentet for alle virksomhedens operationelle områder. Det nye Commitment skal være med til at bekræfte virksomhedens ledende position inden for etisk handel og definere udviklingen og de næste skridt for The Body Shop som virksomhed.
Commitmentet skal hjælpe The Body Shop i sine bestræbelser på at blive verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed. Det er et omfattende globalt program med klare mål, der berører alle områder af virksomheden, og som skal opnås inden 2020. Det nye Commitment går under betegnelsen ”Enrich Not Exploit™”, og det omfatter de stærke etiske principper, som altid har været grundlæggende for The Body Shop. The Body Shop har altid troet på, at en virksomhed har magt til at gøre godt og kan medvirke til forandring.
Jeremy Schwartz, bestyrelsesformand og CEO hos The Body Shop udtaler: “The Body Shop banede modigt vejen for nye måder at tænke, handle og sige sin mening på som virksomhed. Vores banebrydende kampagner var forud for deres tid og ændrede lovgivningen inden for dyreforsøg, vold i hjemmet og menneskehandel. Vi var de første i skønhedsverdenen til at anvende fair trade – eller Community Trade, som det hedder hos os, og vi har stadig branchens stærkeste program. Vi er små, men vi går forrest. I dag byder fremtiden på store udfordringer for os alle, og 40 års jubilæet for The Body Shop er en perfekt anledning til at konsolidere vores mål om at blive den ledende etiske virksomhed. At være virkelig bæredygtig, betyder for os, at vi skal forme vores virksomhed, så den fungerer i overensstemmelse med jordens naturlige systemer og ressourcer, så de kan forny og genskabe sig selv. Med vores Commitment udfordrer vi os selv til at gøre endnu mere, end vi hidtil har gjort, for at gøre en reel, bæredygtig og positiv forskel. Vi har sat os selv et højt mål ved at ville være verdens mest etiske og helt igennem bæredygtige globale virksomhed”.
Dette Commitment vil gøre det muligt for The Body Shop at beskytte og pleje miljøet og lokalsamfund på tværs af alle de områder, som virksomheden berører: ingredienser, produkter, emballage, butikker, medarbejdere, leverandører og kampagner.
Virksomhedens Commitment er baseret på tre grundlæggende elementer – berigelse af mennesker, produkter og vores jord (Enrich our People, Enrich our Products, Enrich our Planet). The Body Shop har sat specifikke, mål for 2020, der alle kan måles, og som er med til at holde virksomheden op på sin forpligtelse om at levere resultater.
Det nye Commitment indeholder 14 mål, hvor The Body Shop forpligter sig til at:
Enrich our people – berige mennesker omkring sig
- Fordoble sit Community Trade program fra 19 til 40 ingredienser og hjælpe med at berige de lokalsamfund, der producerer dem.
- Hjælpe 40.000 økonomisk sårbare personer rundt om i verden med at få adgang til arbejde.
- Engagere 8 millioner mennesker i deres Enrich Not Exploit™ mission og dermed skabe firmaets største kampagne nogensinde.
- Investere 250.000 timer af deres færdigheder og knowhow til berigelse af biodiversiteten i lokalsamfund.
Enrich our products – berige produkterne
- Sikre, at 100 % af deres naturlige ingredienser kan spores og er bæredygtigt dyrket, for dermed at beskytte 10.000 hektar skov og naturlige miljøer.
- For hvert år reducere miljøpåvirkningen fra alle deres produktkategorier.
- Offentliggøre, hvilke naturlige ingredienser, de anvender, hvilke ingredienser de har fra grøn kemi, og graden af deres produkters bionedbrydelighed og vandmiljøpåvirkning.
- Udvikle innovative produktionsprocesser, der gør det muligt at få helt nye kosmetiske ingredienser fra hotspots med stor biodiversitet, og som hjælper med at berige disse områder.
Enrich our planet – berige vores jord
- Bygge bio–bridges, hvor de beskytter og forbinder 75 millioner m2 naturlige miljøer, og hjælpe lokalsamfund med at leve mere bæredygtigt.
- Reducere deres butikkers aftryk på miljøet hver gang, de ombygger eller redesigner dem.
- Udvikle og lancere 3 nye innovative bæredygtige emballageløsninger.
- Sikre at 70% af deres samlede emballage ikke indeholder fossile brændstoffer.
- Forsyne 100% af deres butikker med grøn eller CO2-neutral energi.
- Reducere deres butikkers energiforbrug med 10% hvert år.
Jeremy Schwartz tilføjer: “The Body Shop har muligheden for både at gøre godt og samtidigt være en succesrig og indbringende virksomhed. For 40 år siden udfordrede Anita Roddick The Body Shop til at tage hånd om sin tids store udfordringer. Nu tager vi fat på nutidens store udfordringer. Vi ønsker, at vores Enrich Not Exploit™ Commitment skal inspirere en ny generation af kunder, tilhængere og især generation Y, som virkelig interesserer sig for virksomheders adfærd. Re-positioneringen af The Body Shop som leder bliver en realitet, når vi opnår vores ambitiøse mål om at blive verdens mest etiske og helt igennem bæredygtige globale virksomhed”.
Chris Davis, International CSR & Campaigns Director hos The Body Shop udtaler: “Vi har sat en række ambitiøse, inspirerende og helt konkrete mål for os selv med vores Commitment- forpligtelse. Vi er ved at udvikle nye måder, hvorpå vi kan berige vores jord inden for de områder, vi opererer, og som samtidig vil hjælpe vores virksomhed med at vokse og blomstre. Vores nye Commitment kombinerer al den erfaring og viden, som vores eksperter besidder, med nye fremskridt inden for videnskab og teknologi”.
“Det indebærer en forståelse af, hvordan vores virksomhed bidrager til vores eksistens på jorden. At opnå en forståelse for, hvad vi er nødt til at ændre for at bidrage til en bæredygtig fremtid. Den vil vi opnå ved at arbejde os baglæns fra et visionært slutpunkt og ned til vores verden og det nu, vi befinder os i, og så spørge os selv, hvad det næste skridt skal være. Vi vil fortsat deltage i partnerskab med leverandører, NGO’er, akademikere, regeringer og andre virksomheder for at levere den nødvendige innovation og de ændringer, der er brug for, for at gøre vores ambitioner til virkelighed”.
The Body Shop har inspireret og hjulpet dets moderselskab, L’Oréal, med at opnå betydelige fremskridt i forhold til bæredygtighed og især, hvad angår Community Trade. Deres Commitment bidrager til og styrker L’Oréals strenge rammer for bæredygtighed, Sharing Beauty with All. Den specifikke The Body Shop tilføjelse til rammen hedder Retailing Sustainability – bæredygtig detailhandel. Som L’Oréals største brand inden for detailområdet spiller The Body Shop en unik rolle i forhold til butikkernes design, administration og bæredygtighed og ikke mindst i forholdet til kunderne.
Mina Cheah-Foong, hovedfranchisetager for The Body Shop Malaysia, etableret i 1984, udtaler: “Jeg startede The Body Shop i Malaysia for 30 år siden, fordi jeg var så inspireret af Anita, hendes forretningsideer og hendes etiske passion. Vores butikker har blomstret i Malaysia, og vi har set landet udvikle sig og blive til en stærk og moderne økonomi. Det nye Commitment placerer os endnu engang i forreste række som en modig virksomhed og som en leder. Det indkapsler vores historie samtidigt med, at det etablerer en stærk og utvetydig stemme for både nutiden og fremtiden. Jeg er glad og stolt over at repræsentere The Body Shop og vores Commitment i mit land”.
Om The Body Shop
Det globale og etiske skønhedsmærke The Body Shop blev i 1976 grundlagt af Anita Roddick i Brighton, England. The Body shop stræber efter at gøre en positiv forskel i verden ved at tilbyde hudpleje-, hårpleje- og makeupprodukter af høj kvalitet, som er inspireret af naturen og fremstillet på etisk og bæredygtig vis. The Body Shop var banebrydende med sin filosofi om, at virksomheder har magt til at gøre godt og efter at mærket blev opkøbt af L’Oréal i 2006, har det yderligere optrappet denne vision. The Body Shop har mere end 3.000 butikker i over 60 lande.
Du kan læse hele deres Commitment på www.thebodyshop.com/Commitment