The Wedding Planner: Forberedelse til den store dag
The Wedding Planner: Forberedelse til den store dag
Af Mie Münster-Swendsen
De sidste 2 uger før brylluppet kan være meget stressende, og jeg taler tit med brude, der næsten har ligget søvnløse den sidste uge før brylluppet, fordi de er nervøse for at have glemt noget. Men hvis I har styr på jeres planlægning og har nogle gode pålidelige hjælpere på dagen, så er der slet ikke grund til at være bekymret. Nervøse vil I altid være, det er jo en stor dag. Men bekymring skulle I gerne være foruden.
Bordplanen
Bordplanen kan være årsag til adskillige grå hår i hovedet på jer som brudepar. I vil gerne have at alle gæsterne har en hyggelig aften, og at de sidder sammen med nogen, de kan snakke godt med. Men der er altid et par gæster, der er svære at placere. Måske taler de ikke sproget, måske hører de ikke så godt, måske er de bare meget anderledes end de andre gæster, og der er derfor ikke noget oplagt sted at placere dem.
Sørg for at lave bordplanen i god tid. Undgå at sidde og rode med det dagen før brylluppet. Lav jeres bordplan efter bedste evne og acceptér, at det er sådan den bliver. Den bliver ikke bedre af, at I laver om på den 100 gange, og det er meget sjældent, at bordplanen er 100% perfekt. Selvom jeg synes, at et bryllup altid skal være mere end 100% fantastisk, så er bordplanen altså et af de steder, hvor man må acceptere et mindre end fantastisk resultat.
Når I har lavet jeres bordplan, så lav de oversigter I med fordel kan hænge op på feststedet og læg dem fra jer indtil brylluppet. I bør kun tage bordplanen frem igen, hvis I får et afbud, eller hvis der sker ændringer i opsætning af bordene. Det vil være til jeres fordel at kunne lægge bordplanen til side i hvert fald en uge før brylluppet, så I ikke har bekymringer om den lige til sidst.
Forberedelse
Når jeg er med et brudepar på deres store dag, har jeg altid mit nødberedskab med. Jeg har en hel taske fuld af alle mulige ting, som jeg kunne få brug for i løbet af dagen. Det kan være alt muligt – og hellere have for meget end for lidt med.
De første gange jeg var ude på et bryllup, kunne jeg tilføje nogle flere ting til listen, som jeg nu har med hver gang. Listen er efterhånden så lang, at jeg ikke længere oplever at mangle noget.
De sidste ting, der er tilføjet på min liste, er lommelygte, gaffatape, nylonstrømper, flip flops, tandpasta og tandbørste, after sun lotion og en rimelig standard oplader til telefoner og kameraer.
Nogle af de ting, der var på listen fra starten af, er plaster, sikkerhedsnåle, sygrej, fnugrulle og tøjbørste, saks, papir, kuglepen, sprittusch, neglefil, gennemsigtig neglelak, vådservietter, solcreme og tøjtape.
Nogle af tingene har jeg tit brug for, andre har jeg ikke haft brug for endnu. Men bare fornemmelsen af at være forberedt på det værste er beroligende.
En af de ting, der har reddet en bruds søster fra en uheldig aften, var tøjtapen. Brudens søster havde en meget velsiddende stropløs kjole på. Efterhånden som aftenen skred frem gav stoffet sig lidt, og kjolen sad ikke helt så godt fast mere og blev ved med at glide ned foroven. Hun spurgte, om jeg havde en sikkerhedsnål. Det havde jeg selvfølgelig, men foreslog at bruge tøjtapen, som vi så brugte til at klistre kjolen fast på hendes BH. BH’en sad som den skulle og det gjorde kjolen også resten af aftenen.
Tasken med nødberedskabet er selvfølgelig ikke en, I nødvendigvis skal have med jer alle steder hen. Tasken kan stå i en af jeres gæsters bil eller i feststedets reception. Og sørg så for at en af jeres nærmeste ved, at tasken er der, og hvad der er i den.
Lister
Det sidste i skal gøre, inden I lægger jeres komplette bryllupsplanlægning til side, er, at gennemgå alle jeres lister:
– Er alle punkterne på budgettet ordnet og betalt for?
– Skal I have penge med i kontanter på dagen til at betale fotograf eller musik?
– Er alle punkterne på jeres tjekliste hakket af?
– Hvis der er andre end jer selv, der skal sørge for noget, er det så blevet gjort?
– Har I et ordentligt program med de rigtige tidspunkter på og tilstrækkeligt buffer?
– Kender alle de involverede personer programmet, og ved de hvor de skal være hvornår?
– Har I lavet en liste over alle de firmaer, der skal levere noget til jeres bryllup med deres kontaktdetaljer for dagen?
– Har toastmasteren en plan over, hvornår de forskellige retter serveres, og hvor meget tid han har at planlægger taler og sange i mellem retterne?
Hvis I har kigget jeres lister igennem og forberedt de oversigter, som det er praktisk at have med på dagen, så er I godt forberedt. Lav flere kopier af listerne og giv dem til jeres nøglepersoner: forloveren, brudepigen, forældrepar og søskende. Så ved alle, hvad der skal ske, og hvem der kan kontaktes, hvis noget går galt.
Tillid
Når I har forberedt alt, tjekket jeres lister, printet de oplysninger, der skal være til stede på dagen, og pakket de ting I skal bruge, så er der en allersidste ting I skal gøre:
Hav tillid til jeres planlægning!
I har gjort, hvad I kan, og I har gjort det godt. Det bliver I nødt til at stole på.
Man kan ikke gardere sig mod hændelige uheld, men I er så godt forberedt, som I kan være, og det skal I stole på. Stol på hinanden og jeres gæster! Stol på at I får en fantastisk dag! Stol på at alt går, som det skal!
Læg bekymringerne væk, for der er ikke mere, I kan gøre, så der er ingen grund til at ligge søvnløs en uge før brylluppet.
Afslapning
Hvis I har planlagt jeres bryllup efter alle kunstens regler og har styr på jeres aftaler med leverandører, så har I gjort, hvad I kan. Prøv at få alle forberedelserne afsluttet en uge før brylluppet og brug den sidste uge til lidt afslapning, selvforkælelse og personlig pleje, så I ser friske og veludhvilede ud til jeres bryllup. Gør nogle af de ting, som I nyder at gøre sammen som par og nyd at have tid til andet end intens bryllupsplanlægning i den sidste uges tid. Og sørg for at få sovet nok og ordentligt.
God fornøjelse og hav en fantastisk dag!
Mvh Mie.
Hvis I vil have tips og tricks om bryllupsplanlægning, så følg The Main Event på facebook på. www.facebook.com/themaineventdk Besøg også hjemmesiden på www.themainevent.dk.